گیاه دارویی گزنه

یادم هست بچه که بودیم  با خانواده که به شملق میرفتیم مرحوم مادر ما را از دست زدن به گیاه سبز رنگ شادابی که به آن " علف مار " می گفتند بر حذر میداشت و منهم از سر کنجکاوی یک بار به آنها دست زدم و تا مدتی دستم خارش داشت و تاول زد . بد نیست اشاره کنم که شخصا بارها دیده ام که داخل ساقه های انبوه علفی و عمودی آن ماری چمبره زده است که شاید بهمین دلیل محلی ها به اشتباه به آن   "علف مار "می گویند ( البته در بین گیاهان دارویی علف مار هم داریم که بعدا آنرا معرفی خواهیم کرد ) . بعدا فهمیدم که " گزنه " همان علف مار خودمان است که البته نام گزنه هم بی مسمی نیست . بهر صورت بپردازیم به شناسایی و معرفی این گیاه سودمند که معروف است از دیابت تا ریزش مو را درمان می کند.

درد مفاصل، ریزش مو ، عفونت‌های ادراری، خستگی، مشکلات پروستات و غیره را می‌توان با دست‌های خشن همین گیاه درمان کرد. افزایش سطح عملکرد تیروئید ، پاکسازی دستگاه گوارش و برطرف کردن اختلالات گوارشی برطرف کردن خستگی روانی ،بهبود عملکرد کلیوی ، جلوگیری از تشکیل سنگ‌کلیه ،  برطرف کردن دردهای ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی ماهیچه برطرف کردن حساسیت‌های پوستی ناشی از گزش حشرات ،  ضدسرفه و نیز خاصیت ضدویروسی از مهمترین کاربرد های این گیاه معجره گر است .  این گیاه باعث تصفیه‌ی خون، بهبود بیماری تب یونجه، پروستات، زیبایی و تقویت موها می‌شود. قسمتهای قابل استفاده این گیاه شفا بخش خشک شده برگها، سرشاخه‌های گلدار و ریشه گزنه که بصورت دمنوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. عرق گزده نیز در عطاری ها موجود می باشد .

گزنه مو را تقویت كرده و از ریزش موی سر جلوگیری می كند ، حتی در بعضی از موارد موی سر دوباره می روید . برای استفاده از این خاصیت 6 گرم سر شاخه ها و برگها و ریشه گزنه را بتنهایی و یا با 30 گرم چای كوهی در یك لیتر آبجوش ریخته و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد . شبها مقدری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشوئید و برای براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید . بدین منظور یك قاشق چایخوری برگ گزنه خشك را در یك لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید بماند . ماساژ دادن با این چای ، شوره سر را برطرف می كند . برای پاك كردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم كنید و بشویید .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 9 تير 1393برچسب:علف مار, گزنه, سبزوار, | 1:33 | نویسنده : جلال سبزوار |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.